(Skuteczne) rozpoczęcie budowy warszawskiego metra

Zdjęcie dla kartki: (Skuteczne) rozpoczęcie budowy warszawskiego metra Blur dla zdjęcia do kartki: (Skuteczne) rozpoczęcie budowy warszawskiego metra

fot. iZTM Nr 4(86), kwiecień 2015 ze zbiorów Metra Warszawskiego

15 kwietnia 1983

Budowa warszawskiego metra rozpoczynała się kilkukrotnie, zaś cała historia jego projektowania to pełna zwrotów akcji opowieść o kolejnych projektach, zmianach koncepcji i powodach ich porzucania.

Pierwszym projektem, który można uznać za pełnoprawną koncepcję budowy metra jest „Projektowany plan Metropolitenu Warszawskiego” Gustawa Taubego z lat 20. XX w., na którym metro łączy się z liniami kolejowymi na Pradze, oraz koleją podmiejską EKD (obecnie WKD). W latach 30. powstały kolejne projekty linii metra, zaczęto wykonywać też odwierty geologiczne na planowanych trasach podziemnej kolejki. Po II wojnie światowej kontynuowano prace projektowe. W 1950 r. podjęto decyzję o budowę metra głębokiego – wzorowanego na liniach budowanych w ZSRR. Rozpoczęte w 1952 r. prace przy tunelach przerwano w 1957 r.

Mijały kolejne lata, w latach 70-tych powstały osiedla na Ursynowie wzdłuż projektowanej linii metra, samo metro jednak wciąż nie powstawało. Dopiero na fali „ocieplania” wizerunku władzy ludowej po stanie wojennym (wprowadzonym w 1981 r.) została podjęta w grudniu 1982 r. (po raz kolejny) decyzja o rozpoczęciu budowy metra.

Jak się okazało to rozpoczęcie budowy okazało się być w końcu skuteczne. Wbicie pierwszego stalowego pala w ziemię, pomiędzy obecnymi stacjami Ursynów i Stokłosy, zostało uznane za oficjalne rozpoczęcie prac. Niestety budowa napotykała kolejne przeszkody, zarówno natury gospodarczej jak i budowlanej, tak więc na otwarcie pierwszego fragmentu podziemnej kolejki warszawiacy musieli czekać aż 12 lat – do kwietnia 1995 r. kiedy to pierwsze wagoniki przejechały z Kabat do stacji Politechnika. Kolejne 13 lat – do października 2008 r. musieli czekać na oddanie do użytku ostatniej stacji na pierwszej linii – stacji Młociny, a od 2015 r. mogą korzystać z fragmentu II linii.
Budowa wciąż trwa!

Źródła:
Gustaw Taube jr, Komercjalizacja Warszawy, Warszawa 1927.
Wszystko zaczęło się na Wilanowskiej, "iZTM", nr 4 (86)kwiecień 2015.

Kronika Filmowa 19/1987: Nowe metry metra


Zobacz więcej materiałów Polskiej Kroniki Filmowej na stronie Repozytorium Cyfrowego Filmoteki Narodowej.

Mapa

Fotografia:

Wbicie pala - rozpoczęcie budowy metra - fot. iZTM Nr 4(86), kwiecień 2015 ze zbiorów Metra Warszawskiego

Materiały dodatkowe