Rozpoczęcie budowy drugiej linii metra

www.metro.waw.pl

16 sierpnia 2010

Tego dnia ruszyła budowa centralnego odcinka drugiej linii metra. Budowa trwała blisko 5 lat, pierwsi pasażerowie mogli przejechać się centralnym, sześciokilometrowym odcinkiem 8 marca 2015.

Oto garść ciekawostek dotyczących II linii metra i jej budowy:

  1. Przy budowie stacji przy rondzie Daszyńskiego odnaleziono całkiem nieźle zachowane ściany i podłogi piwnic zburzonej fabryki. Zdjęcia w załączniku.
  2. Centralny odcinek drugiej linii metra drążyły cztery tarcze. Każdej z nich nadano imię. Były to Anna, Maria, Krystyna i Elisabetta. Na placu budowy stacji Rondo Daszyńskiego zorganizowany został nawet "Weekend z tarczą". Wszyscy zainteresowani budową metra mieli okazję do obejrzenia z bliska tarczy TBM. Pierwsza tarcza została opuszczona do szybu startowego przy rondzie Daszyńskiego w kwietniu 2012.
  3. Przy budowie stacji Powiśle w sierpniu 2012 doszło do największej awarii w historii budowy centralnego odcinka M2. W trakcie wykonywania przejścia pod tunelem Wisłostrady nastąpił niekontrolowany wypływ nawodnionego gruntu, stacja została całkowicie zalana. Prace naprawcze trwały rok, co wpłynęło na opóźnienie oddania drugiej linii do użytku. Początkowo otwarcie drugiej linii metra miało nastąpić w 2013 roku.
  4. Stacja Nowy Świat liczy 23 metry głębokości i jest najgłębszą stacją w stolicy.

Być może za kilka lat data 18 sierpnia 2016 będzie uznawana za rozpoczęcia budowy III linii metra – dlaczego? Dosłownie kilka dni temu, czyli na początku sierpnia 2016 okazało się, że w związku ze zmianą nazewnictwa planowane dotychczasowe odgałęzienie II linii ze stacji Stadion na Gocław wróciło do swojego pierwotnego oznaczenia. Znów jest planowane jako III linia warszawskiego metra. Cofnięto zmianę z 2006 roku, która miała ułatwić pozyskanie środków unijnych na tę inwestycję. Nie przyniosła ona spodziewanych rezultatów, ale niejako wirtualnie wydłużyła projektowaną II linię. To rozwidlenie II linii było nazywane od nazwiska ówczesnego komisarycznego prezydenta stolicy ”wąsami Marcinkiewicza.” Na razie budowa III linii to dość odległa perspektywa, ale należy pamiętać, że... jej pierwsza stacja już istnieje! To drugi peron stacji metra Stadion, która w przyszłości ma pełnić funkcję stacji przesiadkowej pomiędzy II i III linią metra. Na razie stacja musi poczekać na dalszą część III linii, ale istnieje. Dlatego można już teraz uznać , że 16 sierpnia 2010 roku to początek budowy II i jednocześnie III linii metra.

Źródło:
www.metro.waw.pl

Mapa

Fotografia:

Podczas Weekendu z Tarczą - www.metro.waw.pl

Materiały dodatkowe